Utrzymanie dróg

Utrzymanie dróg

MGR. INŻ. TOMASZ KOTAJNY styczeń-luty | 1 (54) 2021

Zabezpieczenie i stabilizacja osuwiska przy uszkodzonym odcinku drogi powiatowej nr 1475S Żywiec- Rychwałd

Minione lata w powiecie żywieckim obfitowały w wiele trudnych wyzwań związanych z infrastrukturą drogową w naszym regionie. Jednym z nich niewątpliwie było zadanie zabezpieczenia i stabilizacji osuwiska przy uszkodzonym odcinku drogi powiatowej nr 1475S Żywiec – Rychwałd od 0+400 do 0+455 km w miejscowości Żywiec.

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (54) 2021

UŻYTKOWANIE EKSPLOATACYJNE MASZYN DROGOWYCH

Operator każdej maszyny powinien mieć świadomość, że powierzona mu maszyna i wyznaczony odcinek robót pozostają w jego dyspozycji oraz że od niego samego zależy, jakie efekty zostaną osiągnięte dzięki jego staraniom. Niewątpliwie na pierwszy plan w szerokim zakresie obowiązków operatora wysuwa się przede wszystkim dbałość o właściwe użytkowanie eksploatacyjne maszyny, na które z kolei składa się spory zbiór procesów technologiczno-technicznych. Przyjrzyjmy się im bliżej.

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (54) 2021

BUDOWA ORAZ WŁAŚCIWOŚCI EKSPLOATACYJNE FREZAREK

Uszkodzenia nawierzchni, których naprawa nie rokuje spodziewanych efektów eksploatacyjnych, wymagają zastosowania nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale przede wszystkim specjalistycznych technik naprawczych. Należy do nich frezowanie powierzchniowe nawierzchni jezdni, pozwalające na likwidację uszkodzeń i przygotowanie konstrukcji nawierzchni do ułożenia warstwy ochronnej.

MICHAŁ STAWOWIAK listopad-grudzień | 6 (53) 2020

AKCJA ZIMOWEGO UTRZYMYWANIA DRÓG W KONTEKŚCIE STOSOWANYCH STANDARDÓW I DOBORU SPRZĘTU

Akcją zimowego utrzymywania dróg potocznie nazywa się organizację i wykonawstwo zimowego utrzymywania ulic. Zimowe oczyszczanie ulic obejmuje: usuwanie śniegu z ulic i zwalczanie śliskości zimowej. Zadania te mają specjalny charakter i różnią od oczyszczania w okresie letnim nie tylko technologią, ale także stopniem trudności w ich realizacji. Zimowe utrzymywanie ulic charakteryzuje się wyższą pracochłonnością i odpowiedzialnością w stosunku do oczyszczania letniego.

MIRON TADYCH listopad-grudzień | 6 (53) 2020

DEZYNFEKCJA PRZESTRZENI PUBLICZNYCH W DOBIE COVID-19

Stan epidemii w kraju stawia wiele nowych wyzwań przed zarządcami terenów publicznych, w tym dróg, parków czy placów zabaw. Jednym z nich jest skuteczne i sprawne prowadzenie dezynfekcji w otwartej przestrzeni miejskiej, co nie jest zadaniem łatwym ze względu na konieczność stosowania środków bezpiecznych dla mieszkańców. Bezpiecznych – to znaczy takich, które posiadają atest i potwierdzone działanie wirusobójcze.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (52) 2020

PROBLEMATYKA ODKAŻANIA I DEZYNFEKCJI MIAST W ASPEKCIE OCHRONY PRZED KORONAWIRUSEM

Podczas ostatnich kilku miesięcy w internecie pojawiło się wiele różnych opracowań i przepisów na to, jak skutecznie walczyć z koronawirusem w kontekście odkażania oraz dezynfekcji powierzchni w obszarze użyteczności publicznej, takich jak: ulice, place, ławki, wiaty przystankowe, przejścia podziemne. Sprawdźmy zatem ich skuteczność.

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (52) 2020

JESIENNE ROBOTY UTRZYMANIOWE POBOCZY DRÓG – CO KONIECZNIE NALEŻY ZAPEWNIĆ

Jesienne prace utrzymaniowe stanowią w dużej części kontynuację robót letnich, ale są także przygotowaniem drogi do jej użytkowania w okresie zimowym. Jesienne roboty utrzymaniowe mają szczególne znaczenie na terenach, gdzie występują szkody górnicze oraz przełomy, a także koleiny, które jak wiadomo, bardzo negatywnie wpływają na utrzymanie, a szczególnie odwodnienie jezdni.

PRZEMYSŁAW MAGDZIARSKI lipiec-sierpień | 4 (51) 2020 Tekst otwarty

SPECJALISTYCZNA CHEMIA DROGOWA. ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE USZCZELNIEŃ NAWIERZCHNI NA ETAPIE BUDOWY,UTRZYMANIA I NAPRAW NAWIERZCHNI - TRANSMAG

W Polsce od ponad 10 lat co roku przybywa wiele kilometrów nowych dróg. Wiele dróg jest przebudowywanych i modernizowanych. Utrzymanie rozwijającej się infrastrukturyw jak najlepszym stanie i zapewnienie jej trwałości jak najniższym kosztem jest wyzwaniem przed którym stają firmy wykonawcze i zarządcy dróg.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

ZARZĄDCA DROGI A COVID-19 EUROPEJSKIE WYTYCZNE W SPRAWIE ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ

Od marca tego roku tematem numer jeden jest koronawirus – SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID-19. Podobnie jak SARS i MERS – wirus SARS-CoV-2 najprawdopodobniej rozprzestrzenia się drogą kropelkową na odległość ok. 2 m. Z tego też powodu zalecana jest dezynfekcja powierzchni i przedmiotów, z którymi mamy częsty kontakt, takich jak blaty, klamki, klawiatury komputerów czy dziecięce zabawki. Jak w tej sytuacji wyglądają obowiązki zarządcy drogi?