TECHNOLOGIA WHITETOPPING
Nawet najlepiej położone nawierzchnie drogowe po jakimś czasie wymagają naprawy. Aby zmniejszyć ich cykliczność – warto rozważyć zastosowanie „białego pokrycia”. Zapraszam do zapoznania się z technologią whitetopping.
Nawet najlepiej położone nawierzchnie drogowe po jakimś czasie wymagają naprawy. Aby zmniejszyć ich cykliczność – warto rozważyć zastosowanie „białego pokrycia”. Zapraszam do zapoznania się z technologią whitetopping.
Wielokrotnie nabywając nową maszynę do swojej firmy, jesteśmy pewni, że nabyliśmy sprzęt najnowszej generacji, o relatywnie wysokiej niezawodności i trwałości. Niestety często zdarza się, że po upływie kilku miesięcy użytkowania nabytej maszyny dostrzegamy jej wady i niedoskonałości, zadajemy sobie wtedy pytanie, czy dokonaliśmy właściwego wyboru. W niniejszym artykule przedstawione zostaną aktualne kierunki modernizacji sprzętu drogowego do zimowego utrzymywania dróg i ulic.
Walcem drogowym nazywamy maszynę składającą się z zespołu cylindrycznych walców, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw drogi. I to właśnie dostępna obecnie różnorodność walców pokazuje nam, jak bardzo rozwinięta jest dziedzina zagęszczania gruntów. Porównywane w tym artykule maszyny wykorzystywane są głównie do zagęszczania mieszanek mineralno-bitumicznych podczas budowy dróg oraz innych powierzchni utwardzonych.
Dzisiejsze czasy charakteryzują się stresem, pośpiechem, rozpaczliwym podążaniem za modą i pieniądzem. Pomimo chwilowego wstrzymania oddechu na czas pandemii i zamknięcia się w domach – powoli wracamy do „normalności”.
Asfalty nowej generacji typu HiMA (highly modified asphalt) dzięki ponadstandardowym właściwościom funkcjonalnym pozwalają na optymalizację konstrukcji nawierzchni i znaczne oszczędności w nakładach na utrzymanie sieci dróg. Do niedawna asfalty te stosowane były przede wszyskim na drogach krajowych. Dzięki skierowanemu do samorządów programowi „15 inwestycji z okazji 15-lecia” ogłoszonemu przez LOTOS Asfalt, również na drogach samorządowych przybędzie odcinków referencyjnych z wykorzystaniem polimeroasfaltów – MODBIT HiMA.
W artykule omówiono doświadczenia wynikające z wykorzystania siatki stalowej RoadMesh® do zbrojenia nawierzchni podatnych i sztywnych. Zaprezentowano wyniki badań laboratoryjnych oraz polowych dotyczących efektywności zbrojenia dla różnych materiałów. Przedstawiono wybrane przykłady zastosowania siatki RoadMesh® w remontach nawierzchni drogowych.
Świat pędzi do przodu jak nigdy dotąd, a głównym czynnikiem determinującym rozwój gospodarczy stała się technologia. Dzięki niej powstają coraz bardziej zaawansowane innowacje dla transportu, obecne również w niektórych polskich miastach. Światowych liderów wyróżnia jednak proinnowacyjna polityka państwa, lepsza infrastruktura i organizacja transportu, a także wyższa świadomość społeczna przejawiająca się m.in. w wyborze alternatywnych środków komunikacyjnych.
W ostatnich latach drogi w Polsce przeżyły prawdziwą metamorfozę. Zbudowano wiele kilometrów dróg szybkiego ruchu i autostrad, a dodatkowo wyremontowano mnóstwo kilometrów dróg wojewódzkich, powiatowych czy gminnych. Podwyższony komfort jazdy odczuł z pewnością każdy podróżujący, do czego dodatkowo przyczyniły się niewątpliwie nowsze, szybsze, bardziej wygodne samochody. To wszystko doprowadziło do sytuacji, że obecnie ruch pojazdów na drogach polskich jest nawet o 60% większy niż jeszcze sześć lat temu. Wydaje się, że nic tylko się cieszyć…
W codziennej pracy zarządcy drogi czy firmy drogowej uwaga skoncentrowana jest przede wszystkim na aspektach technicznych i formalnych. Czynniki środowiskowe występują głównie w relacjach z RDOŚ lub z mieszkańcami (hałas). W ostatnim czasie pojawił się jednak nowy element związany z szeroko rozumianą ekologią, który w niedługim czasie może mieć duży wpływ na sposób funkcjonowania całego drogownictwa.
29 stycznia 2020 r. w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie dokonano Gospodarczego Otwarcia Roku. Przy udziale przedstawicieli rządu, w tym nowego pełnomocnika premiera do spraw OZE, rozmawiano o elektromobilności. To z pewnością temat „na czasie” – bardziej niż jakikolwiek inny, przynajmniej jeśli chodzi o branżę transportową. Czy jednak polska elektromobilność rozwija się i ma realne szanse zaistnieć na szeroką skalę?