Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 68 Next Page
Page Background

Wymagania technologii

Jednym z głównych warunków zastosowania różnego

rodzaju technologii recyklingu bezpośrednio na drodze jest

odpowiednia nośność podbudowy, zapewniająca przenie-

sienie obciążeń od zwiększającego się ruchu pojazdów

ciężarowych. Dlatego też każda decyzja związana z re-

montem tymi metodami musi być poprzedzona dokład-

nym rozpoznaniem budowy istniejącej nawierzchni oraz

sprawdzeniem jej cech wytrzymałościowych i użytkowych.

Nie ma bowiem jednej, konkretnej recepty, uniwersalnej

dla każdej drogi, niezależnie od stopnia i rodzaju uszko-

dzeń. Istnieje dziś na rynku wiele firm specjalizujących się

w renowacji nawierzchni asfaltowych metodami recyklingu.

Bardzo ważny jest również proces nagrzewania

nawierzchni. Nie wolno dopuścić do ogrzewania niekon-

trolowanego, gdyż istnieje wtedy duże ryzyko znacznego

przegrzania warstw nawierzchni (tym samym następuje

nadmierne twardnienie asfaltu, a w konsekwencji spęka-

nie warstwy ścieralnej). Należy jednocześnie pilnować

odpowiednio równomiernego rozkładu temperatury

na całej ogrzewanej powierzchni, aby docelowo stwo-

rzyć warstwę o maksymalnie jednorodnym składzie i pa-

rametrach. Nierównomiernie ogrzana warstwa ścieralna

nie będzie mogła być spulchniona na całej powierzchni

na jednakową głębokość, co z kolei może prowadzić

do powstania sfalowań i nierówności po przejściu ma-

szyny. Zaleca się ogrzewanie nawierzchni do tempera-

tury ok. 110–150°C na szerokości min. 20 cm większej

niż szerokość spulchniania. Niektóre przepisy techniczne

dotyczące recyklingu na miejscu podają minimalne wy-

dajności cieplne nagrzewnic (najczęściej spotykane są

one w dokumentacjach i normach w USA).

Kolejną bardzo ważną sprawą jest ochrona przed

nadmiernym dymieniem podczas procesu ogrzewania

nawierzchni. Dzisiejsze maszyny posiadają szereg za-

bezpieczeń i systemów kontroli, jednakże mimo wszyst-

ko przed rozpoczęciem głównych prac remontowych

należy odpowiednio przygotować podłoże, czyli starą

warstwę ścieralną. Oznacza to przede wszystkim usunię-

cie plam olejów, smarów i niektórych zalew stosowanych

do uszczelniania spękań. W zależności od technologii

szkodliwe może być również pozostawienie istniejącego

oznakowania poziomego.

Nawierzchnie przeasfaltowane, gdzie istnieje duże

prawdopodobieństwo wystąpienia nadmiernego wy-

dzielania się dymu, a nawet zapalenia się asfaltu, nie

mogą być recyklowane na gorąco [2]. Nawierzchnie takie

zaleca się poddać metodzie recyklingu na zimno lub

sfrezować, a pozyskany destrukt wykorzystać w miarę

możliwości do produkcji nowego dywanika asfaltowego.

Środki recyklujące

Środki recyklujące są to przeważnie produkty węglo-

wodorowe o właściwościach fizycznych i chemicznych

odpowiednio dobranych w celu regeneracji starego as-

faltu i przywrócenia mu parametrów odpowiadających

współczesnym wymaganiom normowym [1]. Stosowa-

ne są różnego rodzaju nazwy dla tych produktów, np.

środki regenerujące, odmładzające czy modyfikujące.

W artykule posłużono się nazwą najczęściej stosowaną

w zagranicznych dokumentach normalizacyjnych i pu-

blikacjach naukowych.

Asfalt jest jednym z nielicznych materiałów używa-

nych w budownictwie drogowym, który po wielu latach

eksploatacji można regenerować poprzez chemiczną

modyfikację z odpowiednio dobranymi środkami recy-

klującymi, przywracając mu pierwotne, dobre parametry

lub nawet je poprawiając. Początkowo modyfikowano

stary asfalt głównie w celu poprawy urabialności podgrza-

nej i spulchnionej mieszanki, tak aby można było łatwo

i szybko poprawić jej profil. Z czasem zaczęto również

poprawiać cechy jakościowe asfaltu, tym samym polep-

szając parametry gotowej warstwy nawierzchni.

Pierwsze środki recyklujące stosowane na szeroką

skalę wyprodukowała w 1961 r. firma Shell [3]. Czasami

jako środek recyklujący używany jest też inny, bardziej

miękki asfalt. W tym przypadku użycie dodatkowego

specjalistycznego środka może okazać się zbyteczne,

nieprzynoszące większych korzyści.

Generalnie zaleca się dodawanie środka recy-

klującego szczególnie wtedy, gdy stara nawierzchnia

charakteryzuje się nadmiernymi spękaniami, wynika-

jącymi z występowania w jej składzie twardego asfaltu

o małej penetracji i wysokiej lepkości. Proces starzenia

się asfaltu jest nieunikniony i rozpoczyna się już na etapie

produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej w otaczarce

na wytwórni.

Fot. www.parementinteractive.org

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

7

utrzymanie dróg