Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 68 Next Page
Page Background

BIBLIOGRAFIA:

1. Judycki J., Alenowicz J.,

Nowe metody renowacji nawierzchni asfaltowych

, Biblioteka drogownictwa, WKiŁ, Warszawa 1988.

2. Frye D. J.,

Heater Scarifier Recycling of Limestone Rock Asphalt Pavement and Sandstone Sprinkle Treatment

, Experimental projects,

Report No. 618–3, State Department of Highways and Public Transportation, Texas, 08.1976.

3. Kari W. J.:

Prototype Specification for Recycling Agents Used in Hot-Mix Recycling

, „Proc. AAPT” 49/1980.

Zastosowanie odpowiednio dobranego środka mo-

dyfikującego pozwala także znacząco poprawić urabial-

ność i zagęszczalność mieszanki. Na rynku dostępne

są również środki umożliwiające prowadzenie prac re-

montowych w mniej sprzyjających warunkach pogodo-

wych. Jest to szczególnie istotne w okresach jesiennych,

czyli w czasie, gdy bardzo często zarządcy dróg chcą

szybko, jeszcze przed

nadejściem zimy, wyre-

montować dużą liczbę

dróg i ulic.

Dziś wykonaw-

cy dysponują bardzo

szeroką gamą środków

recyklujących, jednak-

że należy dokładnie

przeanalizować ich

działanie w połączeniu

z konkretnym asfaltem

starej nawierzchni. Poprawnie dobrany i zastosowany

w odpowiedniej ilości środek modyfikujący sprawia,

że regenerowany asfalt będzie w stanie spełnić wyma-

gania aktualnych norm, nie odbiegając od materiałów

nowo produkowanych.

Zastosowanie tego typu środków przede wszystkim

zmienia skład chemiczny asfaltu, bowiem maleje ilość

asfaltenów i jednocześnie ulega zmianie proporcja mię-

dzy składnikami maltenów. W konsekwencji następuje

zmniejszenie lepkości i wzrost penetracji regenerowanego

asfaltu, wzrost jego ciągliwości i często polepszenie ad-

hezji do kruszywa (należy tutaj jednak uważać i dobierać

środek modyfikujący również w odniesieniu do konkret-

nego kruszywa). Często zastosowanie takich środków

umożliwia uzyskanie bardziej jednorodnej mieszanki.

Oszczędność czasu i pieniędzy

W Polsce najczęściej stosowanym zabiegiem remon-

towym jest sfrezowanie starych warstw nawierzchni,

a następnie ułożenie warstwy wyrównawczej i nowego

dywanika asfaltowego. W konsekwencji wbudowuje się

ok. 5–7 cm nowych warstw asfaltowych. Ponadto, tech-

nologia ta jest czasochłonna i wymaga wprowadzania

objazdów, czasami nawet na kilka lub kilkanaście dni,

co jest dużym utrudnieniem w terenach miejskich.

Technologie recyklingu na gorąco, bezpośrednio

na drodze, wychodzą naprzeciw tym problemom. Umoż-

liwiają one bowiem szybkie wykonywanie remontów,

gdyż zazwyczaj prace może wykonać jeden zespół

maszyn (maszyną wiodąca jest najczęściej remixer).

Nawierzchnie takie przeważnie można oddać do ruchu

od razu albo maksymalnie po upływie kilku godzin od

zakończenia prac, w zależności od metody naprawy.

Poza oszczędnościami czasowymi technologie re-

cyklingu na miejscu charakteryzują się również znaczą-

cymi (w porównaniu do metod tradycyjnych) oszczęd-

nościami finansowymi, co jest dziś szczególnie istotne

dla większości zarządców dróg. Zamiast wbudowywać

7 cm nowych warstw asfaltowych można bowiem wy-

korzystać w maksymalnym stopniu nawierzchnię ist-

niejącą, poprzez jej ogrzanie, spulchnienie i ponowne

wyprofilowanie, z ewentualnym dodatkiem środków

modyfikujących, nowej MMA, suchego kruszywa

itp. Jeżeli występujący na danym odcinku drogi ruch

wymaga zwiększenia nośności nawierzchni, możliwe

jest jednoczesne wbudowanie nowego dywanika,

o zredukowanej grubości 1,5–3 cm. Odbywa się to

często w technologii gorące na gorące, co dodatkowo

umożliwia bardzo dobre złączenie międzywarstwowe.

Początkowo rozwój technologii recyklingu na drodze

w Europie hamował brak rozwiniętego parku maszynowe-

go i wyspecjalizowanych firm wykonawczych, jednakże

dziś sytuacja ta diametralnie się zmieniła. Remixery nie są

już nowinką techniczną i często nawet mniejsze i średniej

wielkości firmy dysponują tego typu sprzętem.

Reasumując, warto się zastanowić nad wyborem

technologii remontu, odpowiedniej dla danej drogi,

z uwzględnieniem przede wszystkim czasu oraz kosztów.

Jeszcze kilkanaście lat temu wykonawcy bali się stosować

do produkcji nowych MMA destrukt asfaltowy, natomiast

dziś jego zastosowanie jest bardzo szerokie. Podobnie

sytuacja wygląda z recyklingiem na gorąco.

mgr inż. Tomasz Sochacki

DROGIMEX, Projektant branży drogowej,

absolwent UTP w Bydgoszczy, aktualnie zajmuje się

projektowaniem infrastruktury drogowej oraz prowadzi

badania związane z nawierzchniami asfaltowymi

Technologie recyklingu

na gorąco, bezpośrednio

na drodze, umożliwiają

szybkie wykonywanie

remontów, gdyż zazwyczaj

prace może wykonać jeden

zespół maszyn.

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

8

utrzymanie dróg