Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 68 Next Page
Page Background

jest ono wprowadzane do metody. Według procedu-

ry, każdemu zastosowanemu kryterium w katalogu

uszkodzeń nawierzchni podporządkowany jest po-

dział uszkodzeń oraz system oceny punktowej (wagi

każdego uszkodzenia).

Metodę stosuje się do oceny stanu nawierzchni jezdni

bitumicznych, z betonu cementowego i z elementów drobno-

wymiarowych, takich jak:

trylinka, kostka kamienna

i betonowa, klinkier oraz

bruk/brukowiec. Ponie-

waż każdy z wymienio-

nych typów nawierzchni

charakteryzuje się specy-

ficznymi rodzajami uszko-

dzeń (a w konsekwencji,

co najważniejsze, także

innymi sposobami na-

praw), inaczej wygląda też

sposób ich inwentaryzacji.

Tryb identyfikacji i oceny

Ocena na podstawie metody BIKB-IBDM dokonywana

jest w dwóch etapach (rys. 1):

• I etap – identyfikacja (inwentaryzacja) uszkodzeń – dzia-

łania prowadzone w terenie, polegające na wypełnieniu

przez obserwatora specjalnie opracowanego w tym celu

arkusza oceny, oddzielnie dla każdego odcinka identyfika-

cyjnego, na jakie (w dowiązaniu do przyjętego rozwiązania

systemu referencyjnego) podzielona jest dana droga,

• II etap – ocena (punktowa) wykonywana przez oprogra-

mowanie komputerowe (program ARKUSZ), przeliczające

zanotowane przez obserwatora uszkodzenia na wynik

końcowy, zgodnie z założonymi algorytmami.

Odcinki identyfikacyjne

Jezdnię poddawaną ocenie – a w zasadzie jej kolejne

odcinki międzywęzłowe, dowiązane do systemu refe-

rencyjnego – dzieli się na tzw. odcinki identyfikacyjne,

przy założeniu, że jeden odcinek nie może być dłuższy

niż 100 m i krótszy niż 30 m. Do pomiaru długości w te-

renie zazwyczaj wystarczy użycie kółka pomiarowego.

Jeżeli jednak podczas przeglądu okaże się, że na wy-

typowanym wcześniej odcinku identyfikacyjnym stan

nawierzchni jezdni znacznie się zmienia, należy podzielić

go na części o w miarę jednorodnym stanie nawierzchni.

W praktyce chodzi o wytypowanie w ciągu danej

drogi miejsc o podobnej koncentracji zniszczeń i niedo-

puszczenie do ich „rozmycia się” przez proporcjonalne

rozciągnięcie identyfikacji na długi odcinek.

System referencyjny

Ten tryb postępowania, opartego na systemie referencyj-

nym, niezależnie od uwarunkowań formalnych, wynika-

jących § 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury

z 16 lutego 2005 r. w sprawie sposobu numeracji i ewidencji

Metodę stosuje się do oceny

stanu nawierzchni jezdni

bitumicznych, z betonu

cementowego i z elementów

drobnowymiarowych,

takich jak: trylinka, kostka

kamienna i betonowa,

klinkier oraz bruk/brukowiec.

Rys. 1. Struktura

metody BIKB-IBDM

N R 6 L U T Y 2 0 1 3

10

utrzymanie dróg