Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 68 Next Page
Page Background

Metoda BIKB-IBDM

– wizualna ocena

nawierzchni

Uszkodzenia w nawierzchni drogi –

spękania, ubytki i uskoki – widzą wszyscy

ich użytkownicy. Jednak nie wystarczy

je widzieć, trzeba też wiedzieć, jak je

naprawiać. Tu w sukurs zarządcom dróg

przychodzi metoda BIKB-IBDM.

M

Metoda BIKB-IBDM powstała 15 lat temu i od tego czasu

zastosowano ją na ponad 10 mln m

2

jezdni – a to jest już

ilość pozwalająca dokonać pewnego rodzaju podsumo-

wania tej procedury.

Podstawowym motywem, jakim kierowano się przy

opracowywaniu tej metody, było stworzenie narzędzia, dzięki

któremu, oprócz samej identyfikacji i oceny stanu nawierzch-

ni, będzie można uzyskiwać dane potrzebne do planowania

remontów i wyboru odpowiednich technologii naprawy.

Podstawowe kryteria oceny

Od początku wprowadzono – jako decydujące o wyni-

ku oceny – kryterium bezpieczeństwa i komfortu jazdy

użytkownika drogi, czyli kryterium oceny funkcjonal-

ności rozwiązania z punktu widzenia użytkownika

drogi. Jednak do planowania niektórych rodzajów

remontów oraz do oceny wartości technicznej na-

wierzchni jezdni niezbędne jest zastosowanie dodat-

kowego kryterium – „wartości strukturalnej”. Obecnie

Fot.

Dreamstime.com

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

9

utrzymanie dróg