Table of Contents Table of Contents
Previous Page  13 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 68 Next Page
Page Background

dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów

i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiek-

tommostowym i tunelom (Dz. U. Nr 67, poz. 582), znacząco

poprawia możliwości prowadzenia działań na dowolnym

fragmencie jezdni (pasie, kierunku, wycinku) i wiązania

uzyskiwanych wyników z innymi grupami danych.

Dla każdego odcinka identyfikacyjnego należy wy-

pełnić odpowiedni do rodzaju nawierzchni typ arkusza

oceny (przykłady na rys. 2 i 3), w następujący sposób:

• wpisać podstawowe dane identyfikacyjne ocenianego

odcinka,

• ustalić i zapisać dane o otoczeniu odcinka (np. torowi-

sko) i jego geometrii (długość, szerokość, liczba pasów),

• zaznaczyć symbolem „X” odpowiednie okienka, od-

powiadające natężeniu i intensywności występujących

uszkodzeń nawierzchni.

Pogoda podczas przeglądu

Istotne jest określenie stanu pogody, jaka występowała

podczas wykonywania przeglądu (rys. 3). Ten obowiązek

dodano na skutek doświadczeń wynikających z przeglądów

i ocen możliwości odtwarzalności wyników pomiarów (ten

sam odcinek oceniany przez różne osoby). Jak łatwo się

domyślić, niektóre rodzaje uszkodzeń widoczne są szcze-

gólnie wyraźnie, gdy nawierzchnia jest mokra, inne – gdy

jest sucha. Wiadomo jednak, że ze względów praktycznych

nie można ograniczyć wykonywania przeglądów do okre-

ślonego rodzaju pogody (np. sucha nawierzchnia i słońce),

dlatego w razie wystąpienia różnic w wynikach kolejnych po-

miarów dane o pogodzie ułatwiają weryfikację ich przyczyn.

Uszkodzeniem szczególnie wrażliwym na różnice pogodowe

w warunkach obserwacji jest śliskość nawierzchni, która jest

zwykle lepiej widoczna, kiedy jezdnia jest mokra.

Rys. 2. Fragment

układu formularza

oceny do zapisu danych

z identyfikacji stanu

nawierzchni jezdni

z betonu cementowego [1]

Formularz oceny nawierzchni z betonu cementowego (beton monolityczny i płyty MON)

Klasy Z, D, L

Grupa

uszkodzeń

Rodzaj uszkodzenia

Intensywność Natężenie szkody

Małe

Średnie

Duże

Powierzchniowe Śliskość powierzchni

Ubytki powierzchniowe

Wyboje

Łaty

<10%

10–50%

>50%

<10%

10–50%

>50%

Szt.

<10%

10–50%

>50%

Pęknięcia

Spękania liniowe

Spękania krawędziowe

Spękania poprzeczne

<10%

10–50%

>50%

<10%

10–50%

>50%

m.b.

Strukturalne

Wystające zbrojenie

Uskoki na dylatacjach lub

na pęknięciach

Osiadanie płyt

<10%

10–50%

>50%

<10%

10–50%

>50%

<10%

10–50%

>50%

Szczeliny

Braki wypełnienia szczelin <10%

10–50%

>50%

Inne

Paczenie płyt

Torowisko w budowie

Odwodnienie

Występowanie

Stan

Stan

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

11

utrzymanie dróg