Table of Contents Table of Contents
Previous Page  3 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 68 Next Page
Page Background

Barbara Banach

mgr inż. budownictwa

lądowego o specjalności

drogi, ulice, lotniska;

obecnie kierownik

robót drogowych

w firmie Skanska

Szanowni Państwo!

Szykują się kolejne zmiany w polskim prawie – zarówno w ustawie Prawo zamówień publicznych, szczególnie w kwestii

ochrony podwykonawców, jak i w zasadach finansowania i nadzorowania przez zamawiającego firm podwykonawczych. W połowie

2012 r. w błyskawicznym tempie powstała i została przyjęta Ustawa o spłacie niektórych niezaspokojonych należności. Wiele firm

ucieszyła ta wiadomość, jednak mimo upływu kilku miesięcy od podpisania ustawy kwestie te nadal nie zostały zakończone. Wciąż

wpływają wnioski od poszkodowanych przedsiębiorców, firmy uzupełniają dokumentację. Jednak nie wszystkie firmy, które zło-

żyły wnioski, dostaną wypłaty. Wielu przedsiębiorców jest oskarżanych o naciąganie GDDKiA. Medialny szum, jaki wokół tego

problemu powstał, osnuty wokół wystąpień przedstawicieli GDDKiA oraz rozgoryczonych właścicieli firm, nie sprzyja fachowym

i retorycznym rozmowom. GDDKiA dysponuje całym szeregiem procedur prawnych, natomiast podwykonawcy są pozostawieni

sobie. Bardzo kłopotliwy jest fakt, iż główni wykonawcy nie zgłaszają lub w dużej mierze nie podpisują umów z podwykonawcami,

a odbiory wykonanych robót przez wykonawcę generalnego odbywają się sporadycznie – często jedynie przed wystawieniem

faktury. Wiele zleceń na wykonanie jakiejś pracy opiera się tylko na umowie ustnej. Te duże kontrakty ukazały ogromne błędy nie

tylko w procedurach stosowanych przez zamawiającego, ale także w sposobie myślenia podwykonawców. W polskich firmach

wciąż jeszcze bowiem zdarzają się sytuacje, że dokumenty tworzone są z opóźnieniem lub nawet w ogóle nie powstają. Całą

branżę drogową czekają zmiany. Zapowiedział je minister Nowak w swoim wystąpieniu 3 października 2012 r. w trakcie Kongresu

Drogowego. W odczuciu niektórych firm drogowych minister swoją wypowiedzią dał do zrozumienia, iż obecna zła sytuacja

powstała właściwie na życzenie firm budowlanych. Z opinią tą nie zgodziły się cztery organizacje działające w branży drogowej:

Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców

oraz Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich. Organizacje te 11 października br. wysłały list otwarty do Sławomira

Nowaka, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, w którym napisały

m.in

.: „Za jeden z zasadniczych powodów

obecnej, katastrofalnej sytuacji należy uznać model relacji (bo o rzeczywistej współpracy trudno w tym przypadku mówić) z wy-

konawcami inwestycji, jaki jest wdrażany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (…). GDDKiA przyjęła w relacjach

z wykonawcami model nakazowy”. Problemy poruszane w liście dotyczą jednak nie tylko relacji, a właściwie ich braku, pomiędzy

zamawiającym a wykonawcą, ale także skostniałych i niedostosowanych do norm unijnych ani do sytuacji na rynku firm budow-

lanych procedur wyboru wykonawcy i nadzoru nad kontraktem. Cała branża z ogromną nadzieją czeka zatem na odpowiedź,

jaką będą nowe ustawy i rozporządzenia.

Barbara Banach,

przedstawiciel grona autorskiego

Wydawca

Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.

ul. Polska 13

60-595 Poznań

Prezes Zarządu

Anna Gadzińska-Buksa

Wiceprezesi Zarządu

Anna Morawska

Radosław Lewandowski

Redakcja

Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.

ul. Polska 13, 60-595 Poznań

redakcja@drogigminne.pl

Redaktor Naczelny

Katarzyna Skowrońska

Sekretarz Redakcji

Lucyna Latajka

Redaktor techniczny

Kamila Subel

Koordynator ds. graficznych

Anna Gruszczyńska-Radecka

Reklama

Ewa Mokrzycka

ewa.mokrzycka@e-forum.com.pl

61 66 83 103

Obsługa klienta i prenumerata

Infolinia:

0 801 88 44 22

61 66 55 800

Projekt/DTP/ilustracje

Bolddesign – Grajczak

Druk

Poligrafia Janusz Nowak

Nakład:

4000 egzemplarzy

Serwis zdjęciowy:

Dreamstime

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

od redakcji