Table of Contents Table of Contents
Previous Page  63 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 63 / 68 Next Page
Page Background

upraw wrażliwych na ciężar zalegającego śniegu, a także

dla ochrony domostw i gospodarstw. Siatki te ponadto

niejednokrotnie są nośnikami informacji – bardzo często

spotyka się nadruki z nazwą zarządcy drogi, wzdłuż

której stoją zasłony.

• Zielone mury

Zielone mury składają się z żywych roślin, np. drzew,

krzewów i traw. Są one tak zaprojektowane i posadzone,

by wiatr niosący śnieg osadzał go w konkretnym miejscu.

Naturalne zasłony oferują wiele zalet konstrukcyjnych,

niezależnych od zimowego zastosowania. Są najwy-

godniejszą – z punktu widzenia zmniejszania praco-

chłonności robót – i zarazem najskuteczniejszą formą

osłony biernej. Ogrodzenia takie są nie tylko opłacalne,

ale także służą jako siedliska dzikich zwierząt i są es-

tetyczne. Naturalne zasłony mają jednak pewne wady:

po posadzeniu muszą być chronione przed znisz-

czeniem, muszą być odpowiednio zaprojektowane

i rozmieszczone, aby zapewnić optymalne blokowanie

śniegu, a ponadto potrzebują do życia dużo miejsca.

W polskich realiach dochodzi jeszcze problem z wyku-

pem gruntów. Wykup gruntów, często pól uprawnych,

pod utworzenie naturalnych zasłon jest bardzo kosz-

townym rozwiązaniem.

W Wytycznych ZUD [4] przedstawione są dokładne

wymagania w kwestii biernej osłony dróg. Żywopłoty

należy zakładać w odległości 10–15 m od zewnętrznej

krawędzi rowu. By posadzone krzewy spełniały swo-

ją funkcję zasłony przeciwśnieżnej, należy je często

przycinać, dzięki czemu osiąga się prawidłowy kształt

żywopłotu i jego dalsze zagęszczenie. Wysokość

dojrzałego żywopłotu powinna wynosić 1–1,5 m. Pas

zajęty pod żywopłot powinien mieć co najmniej 2 m

szerokości. Krzewy należy sadzić co 0,5 m, minimum

w dwóch rzędach, przy odstępie między rzędami 0,5 m.

Schemat obsadzenia pasa ochronnego drzewami i krze-

wami pokazano na rysunku 4.

Rys. 4. Schemat obsadzenia drzewami i krzewami ochronnego

pasa drogowego [4]

Fot. 4. Zaspy

utworzone za naturalną

zasłoną z krzewów

wzdłuż autostrady nr 22

w USA (autor: dr Martha

Shulski, University

of Minnesota) [7]

Rys. 5. Nawiewanie

i odkładanie się śniegu

na drogę w wykopie [4]

Rys. 6. Nawiewanie

i odkładanie się śniegu

w obrębie drogi

na małym nasypie [4]

Rys. 7. Nawiewanie

i odkładanie się śniegu

na drodze w terenie

płaskim [4]

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

61

POMYSŁ NA…