Table of Contents Table of Contents
Previous Page  59 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 68 Next Page
Page Background

Jakie drzewa sadzić?

Nasadzenia w postaci krzewów na obwodzie części

lub całości parkingu tworzą swego rodzaju barierę lub

ogrodzenie parkingu. W ten sposób utworzone ogrodze-

nie służy ochronie nie tylko pojazdów znajdujących się

na parkingu, ale także całego otaczającego terenu. Ro-

ślinność jest barierą dla przenikania pyłów i zanieczysz-

czeń pochodzących ze spalin samochodowych, a także

chroni otaczające zabudowania przed hałasem. Należy

dążyć do sadzenia drzew o niezbyt szerokich koronach.

Z drzew nie powinny kapać soki ani też nie powinny mieć

one dużych lub brudzących owoców. Oprócz dostar-

czania cienia drzewa mogą również pomóc upiększyć

parking i zintegrować go z projektem zagospodarowania

przestrzennego. Większość parkingów jest umieszczona

w przedniej części budynków lub między budynkami

i ulicami. Taki układ niejednokrotnie wymaga od pieszych

i rowerzystów przekroczenia przestrzeni parkingu w celu

wejścia do budynku. Alternatywnie, parkingi mogą być

umieszczone również w tylnej części budynku.

Estetyka parkingów wymaga ich prawidłowego

utrzymania. Podtrzymanie wartościowych cech otocze-

nia jest związane także z odpowiednim doborem spo-

sobu wydzielenia parkingu, oświetlenia, oznakowania,

doborem przyległej zieleni oraz usytuowaniem obiektów

małej architektury. Zaleca się zatem, aby wokół parkingów

sadzić drzewa i krzewy, które posiadają system korze-

niowy skierowany w głąb ziemi. W niektórych miejscach

bowiem przerost systemów korzeniowych doprowadził

do zniszczenia nawierzchni parkingu, a także chodników

wokół. Nie wolno także zapomnieć o pielęgnacji zieleni.

W przypadku niskopiennej roślinności należy zapobie-

gać rozrostowi poza wyznaczony pas zieleni (szczególnie

ważne jest tu wiosenne podcinanie pędów). Zalecanym

rozwiązaniem jest stosowanie roślin niskich, traw, pnączy

oraz roślin typu alejowego (drzewa). Drzewa powinny być

sadzone w pasach o szerokości powyżej 1 m i w taki

sposób, aby nie zakłócały widoczności podczas wyjazdu

z parkingu. Drzewa i krzewy natomiast wymagają pod-

cinania gałęzi. Niektóre gminy idą dalej niż zwykłe ufor-

mowanie żywopłotu w kształt muru – w wielu miejscach

praktykuje się tworzenie małych rzeźb z roślin. Zastępują

one betonowe elementy małej architektury.

Regularne i kompleksowe

utrzymanie

Jest to dobry kierunek w rozwoju ogólnie rozumianej

estetyki miast. Zieleń jest dla kierowców jednym z naj-

przyjemniejszych sposobów fizycznego oddzielenia od

innych uczestników ruchu, w tym szczególnie od ruchu

ulicznego. Kształty, kolory i zapachy roślin powinny być

tak dobierane, aby nie powodowały nadmiaru odczuwa-

nych bodźców (zbyt dużo kolorów, zbyt różne kształty)

lub niedosytu wrażeń (monokulturowe nasadzenia).

Poszczególne rozwiązania zależą od uwarunkowań lo-

kalnych, dostępnej przestrzeni oraz kosztów rozwiązań.

Ważnym elementem jest także uwzględnienie uwarun-

kowań związanych z widocznością, bezpieczeństwem

ruchu i bezpieczeństwem osobistym oraz warunkami

utrzymania. Przy czym utrzymanie parkingu to także

dbałość o jego stałe elementy – systematyczna wymiana

nawierzchni i elementów wydzielających oraz odświeża-

nie oznakowania. Zabiegi te powinny być wykonywane

regularnie i kompleksowo.

Należy pamiętać, że uwarunkowania estetyczne

związane np. z wykonaniem nawierzchni czy też oświe-

tleniem nie mogą wpływać na obniżenie bezpieczeństwa

i komfortu. Ważne jest, aby dotarcie do pojazdu było

łatwe i wymagało pokonywania jak najmniejszej ilości

skrzyżowań z poruszającymi się pojazdami. Co prawda,

pojazdy na parkingach poruszają się z bardzo małą pręd-

kością, lecz rozwaga w rozmieszczaniu chodników i dróg

dotarcia do samochodów jest tu bardzo ważna.

Barbara Banach

mgr inż. budownictwa lądowego

o specjalności drogi, ulice, lotniska; obecnie

kierownik robót drogowych w firmie Skanska

BIBLIOGRAFIA:

1.

http://www.wiadomosci.wp.pl/gid,

10574869,kat,1329,title,Nieprawidlowe-parkowanie,galeria.html.

2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny

odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430).

3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów

drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181).

4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki

i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690).

5.

http://www.niepelnosprawni.pl

.

6.

www.landscapeonline.com.

7.

http://www.annapolis.gov

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

57

Projektowanie