Table of Contents Table of Contents
Previous Page  53 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 68 Next Page
Page Background

W

Gdzie

zaparkować

W określonej odległości od budynków,

odpowiednio oznakowane i utrzymane,

estetyczne, dostępne dla wszystkich

użytkowników dróg – takie w założeniach

powinny być parkingi.

W 2010 r. liczba wszystkich pojazdów czterokołowych

na świecie przekroczyła miliard sztuk. Najwięcej z nich

jeździ po drogach Stanów Zjednoczonych, gdzie je-

den samochód przypada na 1,3 mieszkańca. Nie mniej

imponujące statystyki notuje się we Francji, Wielkiej

Brytanii oraz Japonii, gdzie stosunek ten wynosi je-

den samochód na 1,75 osoby. Aut jest coraz więcej –

w przeciwieństwie do miejsc parkingowych, których

ograniczona liczba, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej,

staje się problemem cywilizacyjnym. W Japonii problem

ten jest na tyle duży, iż przed kupnem i zarejestrowa-

niem samochodu należy udokumentować wykupione

miejsce parkingowe lub garaż.

Na terenach zabudowanych, a w szczególności

na terenach dużych blokowisk, miejscem parkingowym

jest każdy skrawek wolnej przestrzeni – co nierzadko

uniemożliwia dojazd do budynków karetki czy straży

pożarnej. Miasta dosłownie duszą się od nadmiaru aut

i mają nie lada kłopot z brakiem miejsc parkingowych.

Można nawet zaryzykować stwierdzenie, iż w 90% osiedli

liczba miejsc parkingowych jest niewystarczająca. Nawet

bowiem gdy zarządca posiada fundusze na zrealizowanie

oczekiwań mieszkańców w tym zakresie, to najczęściej

nie posiada wystarczająco dużej powierzchni dla tego

typu inwestycji. Niestety, wszystko sprowadza się do

jednego czynnika, a mianowicie – braku terenu. W miej-

scach nowych inwestycji z reguły grunt jest zbyt drogi, by

wyznaczyć na nim jeszcze miejsce parkingowe, natomiast

przy rewitalizacji lub przebudowie terenu nie ma już skąd

„urwać” kawałka ziemi.

Fot.

Dreamstime.com

d r o g i g m i n n e i p o w i at o w e

51

Projektowanie