Projektowanie

Uboczne produkty spalania w drogownictwie

Odpady energetyczne od lat stanowią poważne zasoby materiałów dla budownictwa drogowego, a nie są jednak wystarczająco wykorzystane. Aktualnie takie podejście wpisuje się w koncepcję „Gospodarki o obiegu zamkniętym” zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów.

Projektowana i realizowana w Polsce sieć dróg i autostrad wchłonęła już dużą ilość materiałów, którymi tradycyjnie są kruszone skały – tłucznie, klińce itd. Tak duże zużycie materiałów naturalnych (tabela 1) wpływa degradująco na środowisko i walory krajobrazowe miejsca ich poboru. Ponadto pozyskiwanie, przetwórstwo i transport tych materiałów jest kosztowne. Podbudowy drogowe są tą częścią konstrukcji drogi, która wchłania największą ilość tych surowców. Podobnie wymiana gruntu pociąga za sobą duże nakłady ekonomiczne związane z odspojeniem gruntu rodzimego i jego wywiezieniem na miejsce odkładu, a następnie przywiezieniem i wbudowaniem odpowiedniego materiału.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

ARKADIUSZ CIUPA styczeń-luty | 1 (66) 2023

Pas drogowy w świetle nowelizacji ustawy o rządowym funduszu rozwoju dróg

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw, która dla omawianych poniżej przepisów weszła w życie w dniu 21 września 2022 r., wprowadza znaczną zmianę w definicji pasa drogowego. Dotychczasowe orzecznictwo w wielu przypadkach odnosiło się do linii granicznych wykazanych w ewidencji gruntów i budynków. Obecna definicja granic pasa drogowego zastąpiła pojęcie linii granicznej pojęciem linii rozgraniczającej. Czy i w jakim stopniu zatem definicja zmienia postrzeganie granic pasa drogowego?

JAROSŁAW SCHABOWSKI styczeń-luty | 1 (66) 2023

Efektywne projektowanie bezpiecznej infrastruktury drogowej na przykładzie słupów oświetleniowych

Niewątpliwie słupy oświetleniowe należą do najczęściej występujących elementów infrastruktury drogowej. Biorąc pod uwagę fakt, że przy drogach instalowane są również słupy teletechniczne oraz energetyczne niskiego napięcia (nn), na których montowane są oprawy oświetleniowe, liczba tych słupów w samej tylko Europie sięga 260 mln szt.1