Warto Wiedzieć

I Ogólnopolska Konferencja Drogowa - relacja z wydarzenia

W Poznaniu, 26 kwietnia br., odbyła się pierwsza Konferencja Drogowa pt. „Nowe wyzwania i standardy zarządzania drogami dla samorządów” zorganizowana przez naszą redakcję „Drogi gminne i powiatowe”. Wydarzenie miało miejsce w Dzień Drogowca i była to prawdziwa merytoryczna uczta dla drogowców! Ponad 120 uczestników, 14 profesjonalnych wystąpień oraz panel do wymiany doświadczeń – nie mogliśmy sobie wymarzyć świętowania jubileuszu 10-lecia istnienia czasopisma w lepszym gronie i atmosferze.

 

Nad wydarzeniem patronat sprawowali: Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Najwyższa Izba Kontroli (NIK), Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Stowarzyszenie Producentów Betonu, Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego, Polski Związek Producentów Kruszyw, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej.

Spotkanie, zorganizowane z okazji świętowania 10-lecia naszego tytułu na rynku wydawniczym, było odpowiedzią na innowacyjny rozwój oraz wyzwania w branży drogowej i zgromadziło wielu przedstawicieli samorządów, instytucji państwowych oraz przedsiębiorstw z całego kraju.

Oficjalnego otwarcia dokonał dyrektor WZDW Paweł Katarzyński, który zaprezentował temat kaskadowego przekazywania dróg – trudności i wątpliwości w tym zakresie oraz kolejnych projektów zmian ustawy. Wskazał również możliwość rozwiązania w postaci rezygnacji z odgórnego schematu przekazywania dróg na rzecz indywidualnego, eksperckiego rozpatrywania każdego przypadku.

Następnie do głosu doszli przedstawiciele delegatury Najwyższej Izby Kontroli (NIK) Magdalena Gierlak i Wiesław Motyka ze swoim raportem w zakresie kontroli inwestycji drogowych z woj. podkarpackiego. Przedstawili najczęstsze rozbieżności i uchybienia w zakresie planów rozwojów sieci drogowej, obowiązkowych przeglądów i ewidencji dróg w samorządach. Jak podkreślili prowadzący, wnioski i zalecenia ujęte w raporcie można potraktować w kontekście kontroli w innych województwach.

W dalszej kolejności można było posłuchać dr inż. Wojciecha Bańkowskiego z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który omówił przykład wdrożonej na ulicach Warszawy technologii napraw nawierzchni nazywanej „frezowaniem i wzmocnieniem” lub „naprawami weekendowymi”. Wysoka jakość zrealizowanych tą metoda napraw zachęca do zaadaptowania tej technologii również na drogach mniejszych miast.

Sławomir Post z działu sprzedaży z firmy Saint-Gobain Adfors (Partner główny konferencji) przedstawił korzyści i optymalizację kosztów budowy dróg dzięki wykorzystaniu materiałów kompozytowych i polimerowych. Z kolei Radosław Włodarski, koordynator ds. sprzedaży z firmy Leca, rozwinął temat wykorzystania keramzytu w geotechnice i inżynierii drogowej.

W bloku o nowych technologiach dla nawierzchni nie mogło zabraknąć tematu wykorzystania kruszyw na drogach samorządowych, a prelekcję wygłosił dyrektor Polskiego Związku Producentów Kruszyw – Łukasz Machniak. Przy tym temacie wysłuchaliśmy także doradców technicznych: Huberta Losika i Grzegorza Schmidta z firmy Lafarge Polska, którzy zaprezentowali w praktyce zastosowanie i wykorzystanie kruszyw wapiennych w zakresie infrastruktury drogowej.

Po przerwie uczestnicy mogli posłuchać kolejnych wystąpień, m.in.: referatu „Nowe nawierzchnie asfaltowe dla dróg samorządowych”, który przedstawił Przemysław Ostrowski z Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Z kolei o zaletach wykorzystania nawierzchni betonowych na drogach lokalnych opowiedział prof. Jan Deja ze Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Panel nowoczesnych innowacji i technologii zamykały referaty dwóch doradców projektowych: Dawida Jasińskiego z Grupy Pietrucha, z tematem optymalizacji kosztów budowy drogi dzięki wykorzystaniu materiałów kompozytowych i polimerowych. Z kolei Krzysztof Próchnicki z firmy Hauraton podzielił się bardzo ważnym i ‘na czasie’ tematem prawidłowego zaprojektowania i wykonania odwodnień drogowych.

Osobny blok podczas wydarzenia poświęcony został nowoczesnemu i zarazem energooszczędnemu oświetleniu w samorządach. Inż. Krzysztof Nowakowski z Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego podsumował, co należy wiedzieć, przygotowując inwestycję modernizacji lub budowy oświetlenia na terenie miasta lub gminy. Projektant Dawid Woźniak z firmy Schréder przedstawił dobre praktyki w oświetleniu drogowym, a Agnieszka Kozłowska, ekspert z Investment Support, podzieliła się wskazówkami jak wykorzystać PPP (Partnerstwo Publiczno-Prywatne) jako metodę na dalsze finansowanie infrastruktury oświetleniowej.

Po zakończonych wykładach uczestnicy mogli z bliska przyjrzeć się (a nawet usiąść w kabinie za kierownicą) maszynie – pługowi śnieżnemu dostarczonemu przez jednego z naszych partnerów – firmę SAMASZ. Dziękujemy jeszcze raz wszystkim naszym Patronom i Partnerom za ogromne wsparcie w działaniach związanych z organizacją konferencji – zarówno w kwestiach merytoryki, jak i oprawy całego wydarzenia: Saint-Gobain Adfors, Lafarge Polska, Leca Pietrucha Group, SAMASZ Sp z o.o., Hauraton, Schréder Lighting.

Serdeczne gratulacje dla wszystkich prelegentów za bogate merytorycznie prelekcje, chęć podzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Dziękujemy także wszystkim uczestnikom, którzy śledzili z wielkim zainteresowaniem wykłady. Już dzisiaj serdecznie zapraszamy na kolejną konferencję, która odbędzie się za rok, 26 kwietnia 2023 r. w Poznaniu. Mamy nadzieję, że spotkamy się z Państwem w jeszcze większym gronie!

 


Łukasz Machniak, PZPK


Uczestnicy konferencji


Hubert Losik, Lafarge Polska


Dawid Woźniak, Schreder


Przemysław Ostrowski, PSWNA


Krzysztof Próchnicki, Hauraton


Radosław Włodarski, Leca


SAMASZ

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

DAWID JASIŃSKI maj-czerwiec | 3 (62) 2022 Tekst otwarty

Dłuższa żywotność dróg i niższe koszty budowy – czy to możliwe?

Dzięki sieci dróg gminnych i powiatowych pojazdy uprzywilejowane, samochody ciężarowe i osobowe mogą dojechać do najmniejszych miejscowości. Takie drogi muszą wytrzymywać duże natężenie ruchu przez lata, aby skutecznie ewakuować, ratować życie, lecz przede wszystkim – umożliwiać codzienne przemieszczanie się mieszkańców. Nieodłącznym elementem procesu projektowania dróg jest aspekt ekonomiczny, szczególnie jeśli inwestor korzysta ze środków publicznych. Warto zatem przyjrzeć się dostępnym technologiom, które znacznie wydłużą trwałość nawierzchni dróg, optymalizując koszty ich budowy.