Utrzymanie dróg

Najczęstsze uchybienia bitumicznych nawierzchni mostowych

Na obiektach mostowych najczęściej buduje się nawierzchnię jezdni z mieszanek mineralno-bitumicznych. Utrzymanie nawierzchni bitumicznej wymaga podobnych zabiegów, jak typowe utrzymanie jezdni na drogach i ulicach. Należy jednak mieć świadomość innego charakteru pracy nawierzchni mostowej, co przekłada się na inne przyczyny niektórych uszkodzeń.

Przyczyny uszkodzeń nawierzchni mostowych

W obiektach mostowych należy wyróżnić co najmniej dwie strefy o różnej podatności podłoża pod nawierzchnią. Jest to część dojazdowa oraz podłoże na pomoście mostowym. W drugim wypadku podłoże cechuje się dużą podatnością, małą pojemnością cieplną pomostu, występowaniem drgań konstrukcji i jej odkształcalnością termiczną.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 58  Strona 59

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MICHAŁ STAWOWIAK styczeń-luty | 1 (48) 2020

Zwalczanie śliskości drogowej. Jakie metody i jakie środki stosować?

Przy wykorzystaniu transportu samochodowego przewozi się obecnie kilka razy więcej towarów niż koleją, co uzmysławia, jakie znaczenie ma dla gospodarki sprawa przejezdności dróg w okresie zimowym – nie tylko dla transportu towarów, ale i przewozu osób. Stąd w coraz większym zakresie wprowadzane są w Polsce nowe metody odśnieżania dróg, a w szczególności nowe metody zwalczania śliskości zimowej.