Projektowanie

PIESZY MUSI PRZEJŚĆ BEZPIECZNIE (VB TRAFFIC)

Gdy kierowcom brakuje wyobraźni to tylko kompleksowe rozwiązania przy przejściach dla pieszych pomogą w zapewnieniu bezpieczeństwa. Aby zapewnić ochronę zwłaszcza w tak newralgicznych miejscach jak centra wsi, przejścia przy szkołach, warto zamontować przy drodze zestaw aktywny do znaku D-6 z całą gamą elementów BRD ograniczających prędkość i zwiększających widoczność.

Zestaw aktywny montowany wraz ze znakiem D-6 oznaczającym, że w danym miejscu jest przejście dla pieszych to najlepsze rozwiązanie, które na pewno zwróci uwagę kierowcy, że zbliża się do miejsca, po którym porusza się wielu pieszych. Dodatkowe doświetlenie przejścia zwiększa bezpieczeństwo zwłaszcza w porze jesienno-zimowej.

Przemyślane przejście
Przysłowiowa zebra w centrum małej miejscowości, przez którą przebiega główna droga, przy szkole bądź urzędzie to przestrzeń, po której piesi powinni poruszać się bez obaw, dlatego w gestii zarządcy drogi jest wykonanie maksymalnej ilości oznaczeń, aby każdy kierowca wiedział, że tu trzeba zwolnić. Aktywne przejście to doskonała wizja gwarantująca bezpieczeństwo na drodze.

Czujnik ruchu
Zaletami aktywnego przejścia dla pieszych jest łatwy montaż urządzenia oraz jego energooszczędność, ponieważ posiada własne zasilanie z panelu solarnego. Pieszy zbliżając się do przejścia to uruchamia oświetlenie na znaku, ponieważ wykrywa go czujnik ruchu. Dzieje się tak, żeby kierowca miał czas na maksymalne spowolnienie samochodu, a człowiek mógł spokojnie przejść przez ulicę.

Punkt bezpieczeństwa
- Do takiego zestawu w celu większego oddziaływania na kierowców można jeszcze dodać próg wyspowy przed pasami po prawej i lewej stronie. Taka organizacja sprawi, że kierowca będzie musiał zwolnić przed samym przejściem. Po środku drogi, przed zebrą można po obu stronach ustawić azyl drogowy ze znakiem U5b. Van Berde jako jedyny producent BRD w Polsce posiada także U5b z zasilaniem solarnym, dzięki czemu świecąca strzała na znaku wskazująca kierunek jazdy, błyska całą dobę. Azyle ułożone po obu stronach „zebry” tworzą na niej miejsce schronienia, gdzie pieszemu nic nie zagraża – wymienia Jarosław Zubiel dyrektor VAN BERDE Sp. z o.o. Sp. K.

Oświetlone przejście Przejście można dodatkowo wyposażyć w kocie oczka wklejone w asfalt, które migają swoim światłem przed pasami, w momencie dojścia do nich pieszych. Kocie oczka można spróbować zsynchronizowane z czujnikiem ruchu, który posiada zestaw aktywny do znaku D6.

Takie kompleksowe zabezpieczenie z pewnością wpłynie na poprawę ochrony.

Piesi nie będą obawiać się, że nie są widoczni na drodze, a kierowcy będą uważniejsi w takich miejscach, zaś szereg rozwiązań wymusi na nich, aby zdjęli nogę z gazu.

Poprawne i skuteczne oznaczenia są bardzo potrzebne zwłaszcza w mniejszych miejscowościach albo w miejscach o natężonym ruchu pieszych, także tymczasowo, jak na przykład przy szkołach.

Przepuszczanie pieszych na przejściach powinno być standardem. Wymuszanie przez ludzi możliwości przejścia przez ulicę w wyznaczonym do tego miejscu to niestety wciąż codzienność, w dodatku bardzo niebezpieczna.

Statystyki są zatrważające, bo mimo oznakowania pionowego i poziomego wciąż dochodzi do bardzo wielu wypadków na przejściach dla pieszych.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 12

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW STAŁOWSKI styczeń-luty | 1 (54) 2021

STABILIZACJA GRUNTU NA MIEJSCU

Stabilizacja gruntu na miejscu jest jedną z praktyk stanowiących podwaliny konstrukcji drogowej. Właściwości gruntu rodzimego lub nasypowego poniżej konstrukcji nawierzchni decydują o projektowaniu i wykonaniu – a co za tym idzie – trwałości samej drogi. Od rodzaju gruntu zależy sposób jego stabilizacji – hydrauliczny, mechaniczny bądź chemiczny. W przypadku gruntów o niskiej nośności należy wzmocnić je poprzez zagęszczanie mechaniczne bądź zmianę składu, czyli dodanie spoiw hydraulicznych czy cementu.