Projektowanie

Nawierzchnie betonowe jako wzmocnienie istniejących dróg lokalnych

Nawierzchnia z betonu cementowego stanowi rozwiązanie nie tylko dla nowo budowanych lub głęboko przebudowywanych odcinków. Może być także świetnym sposobem na wzmocnienie remontowanych dróg lokalnych, niezależnie od zastosowanej w niej konstrukcji, a także przy wzmacnianiu konstrukcji i podnoszeniu standardu drogi.

 

Nieustającą bolączką zarządców lokalnych dróg publicznych, tj. powiatowych i gminnych, jest ich standard i stan techniczny. Sieć dróg samorządowych stanowi 95,4% wszystkich dróg publicznych (stan na koniec 2016 r. – źródło GUS), a drogi powiatowe i gminne to 88,5% całej sieci dróg publicznych. Dane te pokazują, że to samorządy odpowiadają za znaczną większość infrastruktury drogowej w naszym kraju. Stawia to przed władzami lokalnymi nie lada wyzwanie, gdyż koszty zachowania właśnie tego rodzaju infrastruktury we właściwym stanie technicznym nie są małe, a trzeba podkreślić, że ma to niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Wyzwaniem na drogach lokalnych jest również ich standard. Na koniec 2015 r. drogi gruntowe stanowiły 34,7% wszystkich dróg powiatowych i gminnych, a biorąc pod uwagę wyłącznie sieć zamiejską, procent ten był odpowiednio wyższy i stanowił 55,9% sieci. Niski standard drogi nie ułatwia jej utrzymania, ale przede wszystkim wpływa na komfort jej użytkowników, co przekłada się na koszty społeczne.

 

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 4  Strona 5  Strona 6  Strona 7  Strona 8

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TOMASZ SIWOWSKI DAMIAN KALETA GRZEGORZ KUCZAJ wrzesień-październik | 5 (46) 2019

Katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów

Katalog typowych drogowych obiektów mostowych i przepustów stanowi narzędzie wspomagające proces decyzyjny dla zarządców dróg oraz działających w ich imieniu projektantów i/lub wykonawców, jest również nieocenioną pomocą w procesie ofertowania drogowych obiektów mostowych i przepustów przez wykonawców składających oferty w przetargach publicznych, w szczególności w powszechnie stosowanym systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Inwestorowi umożliwia wybór optymalnego pod względem kosztu i czasu realizacji rodzaju obiektu mostowego, ułatwia opis przedmiotu zamówienia publicznego i może stanowić część materiałów przetargowych w przetargach publicznych. Poza tym może służyć do weryfikacji techniczno-ekonomicznej propozycji projektantów i/lub wykonawców. Wykonawcy pozwala zaś na szybkie przedmiarowanie robót, podaje minimalne ilości podstawowych materiałów niezbędnych do budowy, wskazuje optymalne technologie budowy oraz definiuje podstawowe wymagania techniczne dla podstawowych materiałów konstrukcyjnych.

NEWSLETTER

Zapisz się i czytaj...

...najciekawsze artykuły, najnowsze informacje, wiadomości z branży