Prawne Zeszyty Drogowe

Przepusty i kanały – remonty oraz wzmacnianie w praktyce. Część II

Relining i rękawy nasączone żywicą to technologie umożliwiające dokonywanie napraw bez konieczności przeprowadzania głębokich wykopów. To wygodne rozwiązania, ponieważ zapobiegają korkowaniu się ulic, lecz zarazem ich stosowanie wymaga od zarządcy dróg wiedzy na temat rozwiązywania problemów wykonawczych. O czym należy pamiętać, by nie popełnić błędu?

Relining jest tanią i szybką metodą naprawy przepustów drogowych oraz kanałów deszczowych czy sanitarnych. Polega na wprowadzeniu w istniejący kanał nowego materiału oraz wypełnieniu przestrzeni między nimi odpowiednio dobranym iniektem. Jeśli zaś kanał charakteryzuje się mniejszymi uszkodzeniami i nośnością odpowiednią do obciążenia od ruchu kołowego, można zastosować technologię rękawów nasączonych żywicą. Oto, na co należy zwrócić uwagę przy projektowaniu wzmocnień.

Technologia reliningu

W reliningu najczęściej stosuje się nowoczesne, lekkie materiały jak rury PE, PEHD, GRP, stalowe, aluminiowe itp., rzadziej zaś ciężkie kanały betonowe. Ogólną zasadą jest, aby nowy kanał miał przekrój jak najbardziej zbliżony do istniejącego. Pozwala to zminimalizować ilość iniektu (np. odpowiednio zaprojektowanej mieszanki betonowej). W konsekwencji tworzona jest konstrukcja o możliwie jak najmniejszym ciężarze, który przenoszony jest przez istniejące fundamenty na podłoże gruntowe.

Relining można stosować na kanałach o przekroju zamkniętym jak również na przekrojach sklepionych z otwartym dnem. W drugim przypadku możliwe jest również wprowadzenie nowego przepustu zamkniętego, odpowiednio zagłębionego w dnie rowu czy cieku wodnego.

Przed wprowadzeniem nowego kanału konieczne są miejscowe remonty większych ubytków i zniwelowanie dużych nierówności. Ułatwi to późniejsze wstrzykiwanie iniektu. Im większa jest różnica między starym a nowym przekrojem, tym materiał wypełniający powinien być gęstszy, aby nie spływać w czasie wprowadzania go między rury. Mieszanki ciekłe można stosować przy kanałach o zbliżonych wymiarach (różnica do kilkunastu procent), co jednocześnie bardzo ułatwia i przyspiesza wykonanie remontu. Jako iniekt często wykorzystuje się plastyczne mieszanki cementowo- -popiołowe lub mieszanki betonowe.

Nową rurę wprowadza się do kanału z wykopu startowego. Wymiary wykopu

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 31  Strona 32  Strona 33  Strona 34  Strona 35  Strona 36  Strona 37

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Prawne Zeszyty Drogowe PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Jak prawidłowo stosować znak ograniczenia prędkości?

Użycie znaku B-33, znanego jako znak ograniczenia prędkości, jest ściśle określone prawem. Można go umieszczać na drodze tylko wtedy, gdy warunki drogowe, otoczenie drogi lub oznakowanie ostrzegawcze i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego mogą niedostatecznie wskazywać kierowcom konieczność ograniczenia prędkości. Co jeszcze trzeba o nim wiedzieć?
Wydarzenia SEBASTIAN LUDWICZAK maj-czerwiec | 3 (26) 2016

O poprawie bezpieczeństwa na drogach na terenie Krotoszyna

„Niskonakładowe metody poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Strefy ruchu uspokojonego” – to temat I Forum Zarządców Dróg, które odbyło się 18 kwietnia br. w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele: GDDKiA, Starostwa Powiatowego w Krotoszynie, krotoszyńskiego Zarządu Dróg, a także Policji i Straży Miejskiej. Nie zabrakło również zarządców dróg oraz projektantów.