Prawne Zeszyty Drogowe

Pieniądze z RFRD pozwolą na przedwyborcze inwestycje drogowe

Wśród aktów prawnych, które mogą zostać zmienione aktualnie procedowanym rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3010 r. z dnia 3 lutego 2023 r.), znajduje się ustawa z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 505 z późn. zm.), dalej: ustawa o RFRD. Warto odnotować projektowane zmiany, bowiem ich przyjęcie będzie uzasadniało aktualizację terminarzy samorządowych w zakresie planowania inwestycji drogowych oraz szybsze podjęcie działań umożliwiających złożenie wniosków w ramach kolejnych naborów o środki z Funduszu.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (68) 2023

Krzyżowanie się dróg z innymi drogami komunikacji lądowej oraz liniowymi urządzeniami

Zgodnie z art. 25 ust. 1 i 2 ustawy o drogach publicznych budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowania lub węzła dróg różnej kategorii wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami drogi, znakami i sygnałami drogowymi oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania lub węzła należy do zarządcy drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii. Koszt budowy lub przebudowy skrzyżowania lub węzła wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami drogi, znakami i sygnałami drogowymi oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania lub węzła ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą budowy lub przebudowy takiego skrzyżowania lub węzła.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (68) 2023

Reklama a drogi gminne i powiatowe

Przy rozróżnianiu informacji od reklamy trzeba mieć na uwadze, że podstawowym wyznacznikiem przekazu reklamowego jest nie tylko mniej lub bardziej wyraźna zachęta do kupna towaru, ale i faktyczne intencje podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiór przekazu przez jego adresatów. Wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru – taki cel przyświeca nadawcy wypowiedzi i tak odbiera ją przeciętny odbiorca, do którego została skierowana.