drogi_7_2020-internet.jpg
WYDANIE: lipiec - sierpień | 4 (51) 2020

DROGI GMINNE I POWIATOWE

lipiec - sierpień

W bieżącym numerze m.in.:

  • informujemy na temat konsekwencji zmian w zakresie zamówień publicznych jakie wprowadza tzw. tarcza 4.0 w branży drogowej– na czym polega warunkowy obowiązek modyfikacji umów,
  • piszemy jakie są ustawowe instrumenty dotyczące kontroli przez zamawiającego umów podwykonawczych,
  • dzielimy się korzyściami wynikającymi z zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego – kiedy stosować metodę tradycyjną, jakie są „plusy” metody betonu wałowego,
  • prezentujemy przekrojowy przegląd technik uszczelnień nawierzchni specjalistyczną chemią drogową -rozwiązania na etapie budowy, utrzymania i napraw nawierzchni – TRANSMAG,
  • przedstawiamy praktyczne aspekty znaków drogowych m.in.: kiedy nie można zastosować sankcji karnych wobec użytkownika dróg, warunki zaistnienia odpowiedzialności odszkodowawczej zarządcy drogi,
  • tłumaczymy niejasności prawne związane z wyznaczaniem granic pasa drogowego – czym się różni ‘linia graniczna’ i ‘linia rozgraniczająca’ w kontekście odpowiedzialności zarządcy drogi,
  • przedstawiamy skuteczne rozwiązanie w zakresie zapobiegania powstawaniu pyłów PM10 i PM2,5 – autorski system zaaplikowany w zamiatarkach samozbiernych.
Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

PRZEMYSŁAW MAGDZIARSKI lipiec-sierpień | 4 (51) 2020 Tekst otwarty

SPECJALISTYCZNA CHEMIA DROGOWA. ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE USZCZELNIEŃ NAWIERZCHNI NA ETAPIE BUDOWY,UTRZYMANIA I NAPRAW NAWIERZCHNI - TRANSMAG

W Polsce od ponad 10 lat co roku przybywa wiele kilometrów nowych dróg. Wiele dróg jest przebudowywanych i modernizowanych. Utrzymanie rozwijającej się infrastrukturyw jak najlepszym stanie i zapewnienie jej trwałości jak najniższym kosztem jest wyzwaniem przed którym stają firmy wykonawcze i zarządcy dróg.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

ZARZĄDCA DROGI A COVID-19 EUROPEJSKIE WYTYCZNE W SPRAWIE ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ

Od marca tego roku tematem numer jeden jest koronawirus – SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID-19. Podobnie jak SARS i MERS – wirus SARS-CoV-2 najprawdopodobniej rozprzestrzenia się drogą kropelkową na odległość ok. 2 m. Z tego też powodu zalecana jest dezynfekcja powierzchni i przedmiotów, z którymi mamy częsty kontakt, takich jak blaty, klamki, klawiatury komputerów czy dziecięce zabawki. Jak w tej sytuacji wyglądają obowiązki zarządcy drogi?

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

AUTORSKI SYSTEM ZRASZAJĄCY ZAAPLIKOWANY W ZAMIATARKACH SAMOZBIERNYCH, ZAPOBIEGAJĄCY POWSTAWANIU PYŁÓW PM10 I PM2,5

Wraz z postępującym zanieczyszczeniem środowiska, w wyniku emisji pyłami PM10 oraz PM2,5 bardzo ważnym problemem staje się wprowadzanie wszelkich działań, których celem jest obniżanie emisji tychże pyłów. Pyły te, jak wiadomo, powstają głównie podczas spalania niskiej jakości paliw stałych w kotłach starego typu, ale także podczas prac drogowych, w tym zamiatania ulic i placów.

PROJEKTOWANIE

JAROSŁAW ROKITA lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

TECHNOLOGIE WYKONYWANIA NAWIERZCHNI Z BETONU CEMENTOWEGO

Świadomość w zakresie nawierzchni z betonu cementowego, czyli inaczej nawierzchni sztywnych, za sprawą głośnej dyskusji zapoczątkowanej w 2014 r., znacznie się poprawiła. Po ogłoszeniu przez GDDiA, że ok. 800 km dróg ekspresowych i autostrad realizowanych w ramach programu budowy dróg krajowych będzie posiadało nawierzchnię sztywną, w środowisku zaczęła się bardzo silna wymiana argumentów na temat wad i zalet  poszczególnych typów konstrukcji.

ARKADIUSZ CIUPA lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

PAS DROGOWY DROGI PUBLICZNEJ W UJĘCIU DWUWYMIAROWYM

Nieruchomości drogowe dość specyficzne z racji charakteru ich użytkowania, podlegają regulacji przepisów szczególnych. Ustawa o drogach publicznych jest podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie związane z drogami i ich zarządzaniem. Niemniej jednak nie jest jedynym – często w postępowaniach związanych z pasem drogowym dróg publicznych konieczna jest znajomość przepisów innych niż ustawa o drogach publicznych i akty wykonawcze do niej.

TECHNOLOGIE

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

KONRAD RÓŻOWICZ lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

TARCZA 4.0 A UMOWY W BRANŻY DROGOWEJ

Aktualny stan gospodarki, na który wpływ ma sytuacja covidowska, należy uznać za skomplikowany i złożony. Z jednej strony kolejne branże ulegają odmrożeniu, a z drugiej w życie wchodzą następne regulacje szczególne mające uchronić gospodarkę przed niszczącą ją covidową kulą śnieżną. Powyższe wpływa m.in. na coraz trudniejsze stosowanie dotychczasowych regulacji ustanowionych na czas trwania epidemii, w szczególności wobec ich dalszej ewolucji.

KONRAD RÓŻOWICZ lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

MODYFIKACJA UMÓW PODWYKONAWCZYCH NA PODSTAWIE TZW. USTAWY COVID-19 - ROLA ZAMAWIAJĄCEGO

Regulacje ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa o COVID-19), zauważają zarówno główne relacje zamówieniowe ulokowane na linii zamawiający–wykonawca, jak i stosunki łączące wykonawców z podwykonawcami, a także podwykonawców z dalszymi podwykonawcami. Przepisy tzw. ustawy o COVID-19 uzupełniają przepisy p.z.p. rodząc po stronie zamawiających nowe wątpliwości, które nie pozostają obojętne dla przebiegu procesu inwestycyjnego w branży drogowej.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (51) 2020

PRAKTYCZNE ASPEKTY ZNAKÓW DROGOWYCH

Każdy użytkownik dróg publicznych zdaje sobie sprawę, jak ważne jest prawidłowe ich utrzymanie i oznakowanie. W dużej mierze od właściwej widoczności i prawidłowego umieszczenia znaków zależy ilość wypadków drogowych, a co za tym idzie – również ilość (i wysokość) odszkodowań od zarządcy drogi za niewłaściwe ich umieszczenie. Bo przecież jednym z podstawowych obowiązków zarządcy drogi jest utrzymanie nie tylko samej drogi, ale także urządzeń czy zabezpieczających ruch znaków drogowych w stanie zdatnym do użytku.