okladka.jpg
WYDANIE: marzec - kwiecień | 2 (49) 2020

DROGI GMINNE I POWIATOWE

marzec - kwiecień

W bieżącym numerze m.in.:


• informujemy na temat zmian, które wchodzą od 2021 roku w obowiązkach zamawiającego dotyczących podwykonawstwa robót budowlanych (Dz. U.2019 poz. 2019) – piszemy o nowych regulacjach, karach za niezwaloryzowanie umowy o podwykonawstwo, a także jak zastrzec w umowie naliczenie kary umownej


• dzielimy się technicznym i ekologicznym spojrzeniem na trwałość nawierzchni asfaltowych, biorąc pod uwagę układ warstw w nawierzchni asfaltowej a także materiały odpowiednie dla każdej z tych warstw (ORLEN Asfalt)


• piszemy o tym, co zmieniło się w obowiązkach zarządcy dróg w zakresie porządków na drogach po zimie, między innymi jeśli chodzi o odpowiedzialność za stan techniczny wiat przystankowych oraz utrzymania pokryw studzienek kanalizacyjnych


• zastanawiamy się nad rolą autobusów w procesie wkraczania w erę elektromobliności w Polsce 2020/2021 – gdzie można pozyskać dofinansowanie na zakup samochodów do transportu publicznego


• przedstawiamy wyniki konkursu na najlepiej oświetloną gminę w 2019 roku w konkursie Międzynarodowych Targów Światła 2020 – w tym analizujemy know -how zwycięskiej gminy Olsztyn w prowadzeniu inwestycji oświetleniowych


• piszemy o uszkodzeniach i remontach przęseł betonowych i stalowych, o najczęstszych uszkodzeniach betonu oraz elementów stalowych oraz na co zwracać uwagę przy remontach elementów betonowych


• przedstawiamy ekologiczne sposoby na wczesnowiosenne oczyszczanie ulic, wskazując na ich różne procesy, a także podpowiadamy najbardziej ekonomiczne metody i efektywne urządzenia/pojazdy

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

TOMASZ GODLEWSKI marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Nowe podejście do problemu przemarzania gruntu a projektowanie konstrukcji nawierzchni

Kwestia trwałości konstrukcji w kontekście widocznych zmian klimatu (stały trend) oraz efektów tych zmian widocznych w postaci ekstremalnych zjawisk pogodowych (sytuacje chwilowe), wskazują na konieczność uwzględnienia zmian w podejściu projektowym. Jednym z takich elementów jest zjawisko przemarzania gruntów, które w przypadku konstrukcji nawierzchni drogowych może mieć istotny wpływ na jakość i trwałość podbudowy z uwagi na potencjalną wysadzinowość niektórych podłoży.

TOMASZ SOCHACKI marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Uszkodzenia i remonty przęseł betonowych od A do Z

Konstrukcje betonowe ulegają często korozjom związanym z niewłaściwym zaprojektowaniem zbrojenia lub jego złym ułożeniem i obudowaniem mieszanką betonową. Do najczęściej spotykanych uszkodzeń przęseł betonowych zaliczamy ubytki spowodowane korozją łącznie z korozją powierzchniową, rysy konstrukcji, korozję zbrojenia oraz ubytki i wykruszenia spowodowane odpadaniem otuliny

MICHAŁ STAWOWIAK marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Nowoczesna technologia zamiatania ulic w kontekście efektywnego prowadzenia pozimowych porządków w pasach drogowych

Kilkanaście lat temu zamiatania dokonywano zamiatarkami z walcowymi, obrotowymi szczotkami zgarniającymi zmiotki do przykrawężnikowej części jezdni, skąd były one usuwane ręcznie. Tego sposobu zamiatania, nazywanego zwyczajnym zamiataniem mechanicznym, obecnie już się nie stosuje. Dziś powszechnie stosowane jest zamiatanie połączone z samoczynnym zbieraniem zmiotek przez zamiatarkę. Stąd zamiatarki służące do tego celu noszą nazwę zamiatarek samozbiernych.

PROJEKTOWANIE

JAROSŁAW ROKITA marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Sposoby przedłużania trwałości konstrukcji nawierzchni

Trwałość konstrukcji nawierzchni to jedno z kluczowych zagadnień w kontekście parametrów nawierzchni drogowych. Przez trwałość należy rozumieć długość cyklu życia nawierzchni, przy czym określenie, kiedy następuje wspomniany koniec, nie jest tak precyzyjne, jak można byłoby oczekiwać. Długość cyklu życia jest bardzo istotna dla długofalowego planowania infrastruktury drogowej ze szczególnym uwzględnieniem maksymalizacji jej efektywności ekonomicznej.

TECHNOLOGIE

KRZYSZTOF BŁAŻEJOWSKI marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Trwałość nawierzchni asfaltowych – spojrzenie techniczne i ekologiczne

W codziennej pracy zarządcy drogi czy firmy drogowej uwaga skoncentrowana jest przede wszystkim na aspektach technicznych i formalnych. Czynniki środowiskowe występują głównie w relacjach z RDOŚ lub z mieszkańcami (hałas). W ostatnim czasie pojawił się jednak nowy element związany z szeroko rozumianą ekologią, który w niedługim czasie może mieć duży wpływ na sposób funkcjonowania całego drogownictwa.

MIRON TADYCH marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Czy era elektromobilności w Polsce zacznie się od autobusów?

29 stycznia 2020 r. w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie dokonano Gospodarczego Otwarcia Roku. Przy udziale przedstawicieli rządu, w tym nowego pełnomocnika premiera do spraw OZE, rozmawiano o elektromobilności. To z pewnością temat „na czasie” – bardziej niż jakikolwiek inny, przynajmniej jeśli chodzi o branżę transportową. Czy jednak polska elektromobilność rozwija się i ma realne szanse zaistnieć na szeroką skalę?

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

KONRAD RÓŻOWICZ marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Jak zmieniły się obowiązki zamawiającego dotyczące podwykonawstwa robót budowlanych

Regulacje, nowej ustawy Prawo zamówień publicznych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., w zakresie w jakim dotyczą podwykonawstwa, bazują na dotychczasowych przepisach, w szczególności wprowadzonych tzw. pakietem dla podwykonawców – ustawą nowelizującą z 2013 r. Zostały one uzupełnione o rozwiązania nakierowane na wzmocnienie pozycji wskazanej kategorii uczestników rynku zamówień publicznych. Wsparcie podwykonawców następuje za pośrednictwem zamawiających, realizujących nałożone na nich obowiązki.

KONRAD RÓŻOWICZ marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Jak zabezpieczyć się w umowie- przykładowe klauzule kar umownych dotyczące podwykonawstwa robót budowlanych

Zgodnie z art. 436 pkt 5 lit a) nowego P.z.p. umowa w sprawie zamówienia publicznego zawierana na okres dłuższy niż 12 miesięcy zawiera postanowienia określające wysokość kar umownych naliczanych wykonawcy z tytułu braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom z tytułu zmiany wysokości wynagrodzenia, o której mowa w art. 439 ust. 5 nowego P.z.p.

WARTO WIEDZIEĆ

GRZEGORZ ROMANOWCZ marzec-kwiecień | 2 (49) 2020

Inwestorze bądź niezależny! Zabezpiecz się przed zejściem wykonawcy z placu budowy

Pomimo upływu lat i wzrostu doświadczenia inwestorów i generalnych wykonawców, problemy związane z realizacjami inwestycji drogowych nie znikają. Co więcej, pewne niekorzystne zjawiska zyskują na sile. Wciąż nie rozstrzygnięto kwestii waloryzacji kontraktów publicznych. Wynagrodzenia pracowników rosną, tak jak i ceny materiałów. Zmniejsza się marża na kontraktach, co niejednokrotnie prowadzi do zejścia wykonawcy z placu budowy. To problem, z którym narzędzia ubezpieczeniowe radziły sobie do tej pory… niedostatecznie. Aż do teraz.