okladka_26.jpg
WYDANIE: maj - czerwiec | 3 (26) 2016

DROGI GMINNE I POWIATOWE

maj - czerwiec

Już w czerwcu rozpocznie się wakacyjny sezon, a wraz z nim wzrośnie ruch na drogach. Czas, w którym większość osób zaczyna planować urlopy jest dla zarządców dróg bardzo pracowity. To na ich barkach spoczywa przecież odpowiedzialność za zapewnienie kierowcom oraz pieszym bezpieczeństwa na drodze. Aby ułatwić realizację tego zadania stworzyliśmy Dodatek Specjalny, który jest w całości poświęcony sposobom na minimalizowanie ryzyka zaistnienia wypadku. Nasi eksperci piszą w nim o zasadach bezpieczeństwa, które należy uwzględnić na etapie projektowania inwestycji oświetleniowej, a także regułach związanych z umiejscawianiem barierek drogowych i progów zwalniających. „Bezpieczeństwo na drodze” pomoże Państwu uniknąć popełnienia błędów projektowych i wielu innych też, warto więc zachować dodatek na kolejne lata – może się jeszcze przydać podczas realizowania nowych inwestycji drogowych.

Nie tylko w dodatku znajdą Państwo cenne informacje na temat zwiększania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na dalszych stronach czasopisma piszemy także o tym, jak prawidłowo stosować znak ograniczenia prędkości oraz sprostać wymaganiom związanym z utrzymaniem przejazdów kolejowych. Korzystając z okazji przypomnimy Państwu nowe zasady przeprowadzania badań natężenia ruchu, które należy wykonać jeszcze w tym roku.

Wskażemy również, dlaczego prawidłowe utrzymanie rowów przydrożnych może przekładać się na wzrost bezpieczeństwa na drogach oraz przeniesiemy się do Krotoszyna, by posłuchać rad eksperta i sprawdzić, w jaki sposób przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Krotoszynie starają się zredukować liczbę wypadków.

Na koniec powrócimy jeszcze do technologii bezwykopowych, które stosuje się coraz częściej do remontowania oraz wzmacniania przepustów i kanałów. Pozostając w kręgu nowoczesnych technologii wyruszymy też w merytoryczną podróż do Wrocławia, by sprawdzić, jak przebiega wdrażanie koncepcji smart city.

Zamów prenumeratę

PROJEKTOWANIE

Projektowanie BARBARA BANACH maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Rowy przydrożne a bezpieczeństwo na drogach

Rozpatrując bezpieczeństwo na drogach, uwzględniamy elementy planu sytuacyjnego, pochylenia, stanu nawierzchni oraz urządzenia zabezpieczające ruch pieszych. Są one istotne, lecz istnieje też szereg elementów dróg, które – choć nie bezpośrednio i nie w sposób ciągły – to jednak wpływają na bezpieczeństwo, a ich wadliwe działanie może zwiększyć ryzyko wypadku. Takimi elementami korony drogi są często zaniedbywane rowy przydrożne.

TECHNOLOGIE

WYDARZENIA

Wydarzenia SEBASTIAN LUDWICZAK maj-czerwiec | 3 (26) 2016

O poprawie bezpieczeństwa na drogach na terenie Krotoszyna

„Niskonakładowe metody poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Strefy ruchu uspokojonego” – to temat I Forum Zarządców Dróg, które odbyło się 18 kwietnia br. w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele: GDDKiA, Starostwa Powiatowego w Krotoszynie, krotoszyńskiego Zarządu Dróg, a także Policji i Straży Miejskiej. Nie zabrakło również zarządców dróg oraz projektantów.

Wydarzenia maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Wszystkie drogi prowadzą do Kielc

Wszystkie drogi prowadzą do Kielc XXII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA to największe wydarzenie tego sektora w Europie Środkowo–Wschodniej oraz jedno z najważniejszych na Starym Kontynencie. Co roku swoją ofertę prezentuje tu ponad 400 firm z ok. 20 krajów. Wystawa zajmuje 20 000 m2. Kolejna edycja targów już od 31 maja do 2 czerwca 2016 w Targach Kielce.

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

Prawne Zeszyty Drogowe PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Jak prawidłowo stosować znak ograniczenia prędkości?

Użycie znaku B-33, znanego jako znak ograniczenia prędkości, jest ściśle określone prawem. Można go umieszczać na drodze tylko wtedy, gdy warunki drogowe, otoczenie drogi lub oznakowanie ostrzegawcze i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego mogą niedostatecznie wskazywać kierowcom konieczność ograniczenia prędkości. Co jeszcze trzeba o nim wiedzieć?
Prawne Zeszyty Drogowe TOMASZ SOCHACKI maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Przepusty i kanały – remonty oraz wzmacnianie w praktyce. Część II

Relining i rękawy nasączone żywicą to technologie umożliwiające dokonywanie napraw bez konieczności przeprowadzania głębokich wykopów. To wygodne rozwiązania, ponieważ zapobiegają korkowaniu się ulic, lecz zarazem ich stosowanie wymaga od zarządcy dróg wiedzy na temat rozwiązywania problemów wykonawczych. O czym należy pamiętać, by nie popełnić błędu?

WARTO WIEDZIEĆ

Warto Wiedzieć SZYMON ILCZUK maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Realizacja idei smart city w Polsce na przykładzie Wrocławia

Liczba mieszkańców miast na świecie wzrosła z 746 milionów w 1950 r. do 3,9 miliarda w roku 2014, a zgodnie z prognozami ONZ do 2050 r. już ok. 66% światowej populacji będzie zamieszkiwało miasta. Podobne prognozy ogłasza także Bank Światowy. Na wyzwania i problemy, jakie niesie ze sobą zjawisko gwałtownej urbanizacji, należy się przygotować – i to nie tylko na szczeblu lokalnym, lecz także krajowym.

DODATEK SPECJALNY - BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE

Dodatek specjalny - Bezpieczeństwo na drodze TOMASZ SOCHACKI maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Oświetlenie drogowe jako element BRD

Na poziom BRD wpływa wiele czynników, nie można jednak zapewnić bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom bez przeprowadzenia rzetelnej analizy warunków oświetlenia otoczenia drogi. Lampy uliczne muszą być tak zaprojektowane i obsługiwane, aby gwarantowały utrzymanie optymalnej widoczności w nocy oraz po zmroku. Wybór dobrych opraw oświetleniowych i ich właściwe usytuowanie to jednak nie wszystko; istotne jest również racjonalne gospodarowanie energią, które pozwala obniżyć rachunki za prąd.

Dodatek specjalny - Bezpieczeństwo na drodze TOMASZ SOCHACKI maj-czerwiec | 3 (26) 2016

Barierki ochronne przy drogach i ulicach

Już na etapie projektowania, a następnie dalszego zarządzania siecią drogową, priorytetem powinno być bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. W praktyce nie zawsze udaje się je uzyskać ze względu na ograniczoną szerokość pasa drogowego, która wymusza projektowanie chodników bezpośrednio przy jezdni. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą dodatkowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu – barierki ochronne segmentowe lub łańcuchowe.