Materiały i Nawierzchnie

Kostka czy asfalt? Zalety i wady nawierzchni bitumicznych i brukowych

WYDANIE: MAJ 2 (2) 2012

Zalety i wady nawierzchni bitumicznych i brukowych Porównanie parametrów technicznych, łatwości wybudowania i odtworzenia po ewentualnych awariach infrastruktury drogowej. Która nawierzchnia sprawdza się lepiej w warunkach miejskich, a która poza

Nie ma prostej odpowiedzi na te pytania. Każda technologia ma swoje wady i zalety. Najprościej jest powiedzieć, że oczekiwane przez kierowców drogi mogą być z czegokolwiek, byleby były wytrzymałe i szybko je budowano. Zwolennicy nawierzchni asfaltowych od razu stwierdzą, że szybciej będzie, jeśli zastosujemy technologię dobrze znaną krajowym firmom drogowym. Z przeciwnej strony natychmiast pada argument, że Polski nie stać na taki wydatek i trzeba budować drogi trwalsze, odporne na koleiny, a więc z betonu. Każde z tych twierdzeń jest prawdziwe, ale tylko po części.

Wady kocich łbów

Zacznijmy od tego, jak asfalt w pierwszej połowie XX wieku zaczął wypierać bruk. Droga wyłożona kamienną kostką może być jednak bardzo trwała. W Polsce ciągle można wjechać na przedwojenne trakty z kostki granitowej, na których do dzisiaj nie było konieczności przeprowadzania poważniejszych napraw. Są w różnym stanie, ale ciągle jeżdżą po nich nawet duże ciężarówki. Kocie łby mają jednak dwie poważne wady, przez które kierowcy ich nie lubią. Po pierwsze przeszkadza nierówność nawierzchni, a po drugie łatwo wpaść na nich w poślizg, bo kamień nie wchłania wody i na jezdni podczas opadów pozostaje warstwa wilgoci. Jednak bruk z asfaltem przegrał przez zupełnie inny mankament – kostkę układa się wolno, a w czasach, kiedy trzeba było budować dużo dróg, lepsza, bo tańsza okazała się technologia, dzięki której jezdnie budowano szybciej.

Przeglądając najnowsze katalogi wyrobów firm zajmujących się produkcją betonowych kostek brukowych oraz przykłady zastosowań tego materiału w różnych miejscach miast, można dojść do wniosku, że oto zostało znalezione idealne rozwiązanie utwardzania nawierzchni komunikacyjnych, na które od dawna czekali zarówno drogowcy, jak i mieszkańcy. Nawierzchnie z drobnowymiarowych elementów betonowych w obszarach budowy dróg dojazdowych i lokalnych walczą o pierwszeństwo z nawierzchniami asfaltowymi. W artykule tym porównamy je i zastanowimy się nad wadami i zaletami obu z nich.

Kiedy kostka brukowa

Wibroprasowane elementy drogowe najczęściej mają dwie warstwy: dolną, bardzo wytrzymałą warstwę konstrukcyjną, i górną – tzw. fakturową – bardzo często barwioną lub z dodatkiem grysów. Warstwa dolna zbudowana jest z grubego kruszywa i pełni funkcję nośną, natomiast cienka warstwa fakturowa pełni rolę ochronną oraz estetyczną. Producenci tych elementów prześcigają się w coraz to nowych wzorach i kolorach.

Natomiast najbardziej popularne i zwykle stosowane ze względu na koszty są kształty Behaton i Unistone. Ich największą zaletą jest klinowanie się kostek pomiędzy sobą. Aby zwiększyć to klinowanie, niektóre typy można układać „w jodełkę”. Informacje na ten temat są bardzo rozproszone i często budzą wiele dyskusji i wątpliwości w środowiskach projektantów, firm wykonawczych, nadzoru inwestycyjnego i użytkowników. Częściowo zostały zawarte w katalogach typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych (2), konstrukcji podatnych i półsztywnych nawierzchni ulic (4) i projekcie normy

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 48  Strona 49  Strona 50  Strona 51  Strona 52  Strona 53  Strona 54  Strona 55  Strona 56  Strona 57  Strona 58  Strona 59

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TERESA MATEREK listopad-grudzień | 2 (2) 2013

Remonty cząstkowe nawierzchni tłuczniowej. Kiedy i jak je wykonywać

Remont cząstkowy nawierzchni jest to zespół zabiegów technicznych związanych z usuwaniem uszkodzeń nawierzchni zagrażających bezpieczeństwu ruchu, jak również zabiegi obejmujące małe powierzchnie hamujące proces powiększania się powstałych uszkodzeń. Najdogodniejszą porą wykonywania remontów cząstkowych są okresy wilgotne na wiosnę i na jesieni.

EDYTA ROSŁON-SZERYŃSKA listopad-grudzień | 2 (2) 2013

Stan drzew przydrożnych. Zasady diagnozy

Rozpoczął się okres wegetacji i czas na kontrolę stanu zadrzewień przydrożnych. Stały monitoring podwyższa poziom bezpieczeństwa na drogach i minimalizuje ryzyko wypadków powodowanych przez drzewa o osłabionej statyce. Ocena taka powinna być wykonywana przez osoby doświadczone i posiadające wiedzę w zakresie arborystyki, czyli prawidłowej oceny stanu drzew.