Prawne Zeszyty Drogowe

Inwestycje drogowe na nowych zasadach. Jak zmieniło się prawo po 27 października br.?

Ostatnie miesiące przyniosły liczne zmiany w zakresie warunków prowadzenia inwestycji drogowych. Najświeższe modyfikacje prawa pojawiły się po 27 października 2015 r. wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Dokument ma charakter specustawy, jego celem jest więc przyspieszenie procesów oraz zwiększenie efektywności prowadzenia inwestycji.

Podmioty realizujące w praktyce zapisy specustawy drogowej, a więc zarówno inwestorzy, jak i organy administracji sygnalizowały swoje wątpliwości wynikające z przepisów utrudniających jej stosowanie. W odpowiedzi na ich uwagi powstała Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1590), która ma na celu usprawnienie realizacji inwestycji drogowych z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2014–2020. Nowelizacja obowiązuje od 27 października 2015 r.1. Ustawa skierowana jest głównie do podmiotów zaangażowanych w realizację inwestycji prowadzonych na podstawie specustawy:

»» zarządów dróg publicznych,

»»wojewodów,

»» starostów,

»» jako organów wydających decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzja ZRiD).

Obecnie wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich, albo wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi. Dla inwestycji drogowych realizowanych na obszarze dwóch lub większej liczby województw albo powiatów, decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi wydaje odpowiednio wojewoda albo starosta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część powierzchni przeznaczonej na realizację inwestycji drogowej.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 22  Strona 23  Strona 24  Strona 25  Strona 26

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MARCIN KRAWCZYK listopad-grudzień | 6 (23) 2015

Znaki i sygnały drogowe – nowe przepisy już obowiązują

Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych weszło w życie 8 października br. Zmiany mają charakter porządkujący i stanowią wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 7 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym.

EWELINA MROZIŃSKA-ZĄBEK listopad-grudzień | 6 (23) 2015

PPP kontra zadłużenie, czyli zielone światło dla inwestycji infrastrukturalnych

Inwestycje drogowe w modelu partnerstwa publiczno- -prywatnego mogą być optymalnym rozwiązaniem dla gmin lub powiatów planujących budowę lub rozbudowę infrastruktury. Dotyczy to przede wszystkim tych jednostek samorządu, które przez wysokie zadłużenie są zmuszone szczególnie dbać o dostosowanie się do limitów narzuconych przez art. 243 ustawy o finansach publicznych. Jak przeprowadzać inwestycje z budżetem poniżej kreski?

NEWSLETTER

Zapisz się i czytaj...

...najciekawsze artykuły, najnowsze informacje, wiadomości z branży